De VOB - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Winnie en Jos Speetjens - WaarBenJij.nu De VOB - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Winnie en Jos Speetjens - WaarBenJij.nu

De VOB

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Winnie en Jos

11 Juni 2011 | Indonesië, Batavia

Vanavond toch nog eventjes buiten gaan kijken.
De straat is zo druk, dat ze hier om de kilometer de VOB, de voetgangersoversteekbrug hebben gebouwd.
Op de brug trof ik een oude man van zo’n 70-80 jaar. Ik kon dat niet goed inschatten omdat hij een doekje voor zijn mond had. Dit was niet een overvaller, maar het doekje had hij tegen de smog en uitlaatgassen.
Hij bekeek mij aandachtig toen hij me een foto zag maken van de Holland Bakery. Of ik wist wat dat was, vroeg hij in een soort van kechelpipe inglisch. Ik zei een molen en een bakkerij te zien (in mijn kachelpijp engels..) Ik was overduidelijk een toerist meende hij te zien. (waar dat dan aan??) Ja ja, we kum from Holland.... Ah adoe, waarom praten we dan geen Nederlands zei hij. Hij had in zijn jonge jaren genoeg Blanda’s gekend en goed Nederlands geleerd.
Hij vertelde me honderuit over de tijd van vroeger. Hij had wel meegedaan in de opstand tegen de onderdrukker zei hij voorzichtig, maar hij zei dat het vroeger wel op veel punten beter was. Ik moest hem uitleg geven over de Indische roots van Winnie. Een hele tijd later (en me realiserend dat voor het hotel Winnie op me stond te wachten) nam ik afscheid van deze aardige man. Hij zei dat hij iedere dag op de VOB stond....